Den røde sløyfen

Vis solidaritet – bestill røde sløyfer til jakka di!

Den røde sløyfen representerer solidaritet med mennesker som lever med hiv og aids verden over. Ved å bestille pins av solidaritetssløyfen støtter du Hivfondet og HivNorges arbeid for hivpositives rettigheter og i alminneliggjøring av hiv i samfunnet.

Pinsen koster minimum 50 kroner per stk., og du kan bestille så mange du ønsker. Ønsker du å bestille sløyfer, kan du ta kontakt på post(at)hivnorge.no eller på tlf. 21 31 45 80 – eller du kan benytte kontaktskjemaet under. Bestillingen sendes i posten med faktura.

Historien om den røde sløyfen
I 1991 gikk en gruppe kunstnere i USA sammen for å skape et meningsfylt symbol som skulle representerte støtte og solidaritet for mennesker med hiv og aids, og omsorgspersonene rundt dem. Kunstnerne var en del av gruppen Visual Aids, som brukte kunst til å fremprovosere dialog rundt den høyst levende aidskrisen på det tidlige 90-tallet i USA. Gjennom The Red Ribbon project ønsket de å skape en visuell påminnelse om problematikk knyttet aids, uten å være konfronterende eller representere en politisk agenda. Den røde sløyfen inviterte til samtale om en sykdom mange ikke ville snakke om, og bidro til å spre kunnskap og bryte ned fordommer.

Originaloppskriften på sløyfen bestod i å klippe en 15 cm lang rød sløyfe, folde den og feste sløyfen til en sikkerhetsnål.

Sløyfen ble allemannseie i forbindelse med Tony Awards i 1991. Frivillige hadde gått sammen om å produsere 3000 sløyfer, én til hvert sete i teateret der utdelingen ble avholdt. Skuespilleren Jeremy Irons var en av de første som vandret på scenen med en sløyfe festet i jakkeslaget. I etterkant ble sløyfen raskt anerkjent internasjonalt som et kraftfullt symbol på solidaritet, og har blitt båret av ulike kjendiser, politikere og vanlige folk i alt fra offentlige fora til gatelangs.

Ingen vet hvor mange røde sløyfer som er produsert, men symbolet har vært å se på mange forskjellige produkter. Visual Aids valgte bevisst ikke å varemerkeregistrere den røde sløyfen, men la vekt på at den ikke skulle brukes til å skape fortjeneste. Målet har vært at sløyfa skal være enkel å produsere og fritt tilgjengelig for alle som sympatiserer med kampen mot hiv og aids.

Les mer om Visual Aids pågående kunstprosjekter på deres hjemmesider.

Kontakt oss

Les også

schedule24.02.2021

→ Større åpenhet rundt homoseksualitet

Da hiv kom ble det skrevet mye om homoseksualitet, siden det var menn som hadde sex med menn som ble hardest rammet av epidemien den første tiden. — Det bidro til større åpenhet, sier Arne Walderhaug, seniorrådgiver i HivNorge, i et intervju til NRK.

schedule23.02.2021

→ Serie bryter fordommer

—Det er viktig at historien blir fortalt, og at vi blir minnet på hvordan det var. Det kan bidra til å bryte tabu, sa HivNorges styreleder Jens Harald Älgenäs Eliassen til P2 Nyhetsmorgen i dag.

Scroll Up